چگونه یک خواربار فروشی، بقالی یا سوپر مارکت موفق راه اندازی و مدیریت کنیم

نکاتی در مورد راه اندازی یک فروشگاه خرده فروشی موفق مواد غذایی و بهداشتی که در کشور ما به سوپر مارکت یا بقالی معروفند و ادامه کار موفق آن

از یک نکته مطمئنیم: ملت همیشه نیاز به غذا و لوازم بهداشتی روزمره دارند، پس مشتری برای این اقلام همیشه هست.

شاید از گفته بالا به نظر برسد که پس راه اندازی یک فروشگاه خوار بار فروشی یا سوپر مارکت همیشه موفق هست و سود آن تضمین شده است. باید گفت که همیشه اینگونه نیست و مثل هر کسب و کار دیگری فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی و بهداشتی هم باید با طرح و برنامه باشد تا موفق باشد.

خرده فروشیهای مواد غذایی و بهداشتی محلی است که ما تقریبا روزانه به آنها سر میزنیم و معمولا هنگام ورود میدانیم چه چیزی میخواهیم و خرید خود را انجام می‌دهیم. 

در سالهای اخیر تصور می‌شد با راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به تدریج فروشگاه‌های خرده فروشی مواد غذایی و سوپر مارکت‌ها در کشور ما رو به زوال بروند، اما در عمل با توجه به جنبه‌های فرهنگی و نقش قدیمی این کسب و کارها در فرهنگ ایرانی، هنوز هم بخش قابل توجهی از کسب و کارها در این بخش فعال هستند.

مردم در محل خود به بقال و سوپر مارکت محله خود اعتماد و احساس رضایت و راحتی بیشتری می‌کنند و مواد غذایی و ملزومات روزانه خود از این فروشگاه‌ها خرید می‌کنند.

با این وجود این کافی نیست که مکانی برای فروشگاه خرده فروشی خود انتخاب کنید و مطمئن باشید که کسب و کار موفقی راه اندازی می‌کنید. مثل هر کسب و کار دیگری به طرح کسب و کار و همچنین پیروی از فرآیندهایی است که به شما کمک می‌کند ادامه موفقیت فروشگاه خود را تضمین کنید.

در این پست بلاگ نکات مهم در راه اندازی و مدیریت یک فروشگاه خرده فروشی، خوار وبار، بقالی یا سوپر مارکت جمع‌آوری شده است.

بخش اول: شروع

شاید به نظر بیاید که فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی و بهداشتی که در فرهنگ ما به عنوان بقالی یا سوپر مارکت شناخته می‌شود در همه جا اصول مشترکی دارد، در حالی که یکی از نکات ظریف در این کسب و کار این است که منطقه‌ایی که می‌خواهید در آنجا فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید به خوبی بشناسید و بسته به شرایط آنجا کار خود را شروع کنید.

هر چه بیشتر از ترکیب جمعیتی، سن و سال و فرهنگ مردم منطقه مورد نظر اطلاعات بیشتری داشته باشید، به شما کمک می‌کند که انتخاب‌های بهتری در مورد مکان و ظاهر فروشگاه، وضعیت چیدمان محصولات، انتخاب برندها و کالاهایی که بیشتر مورد اقبال آن منطقه است داشته باشید.

قدم اول: طرح کسب و کار

اگر طرح و برنامه نداشته باشید احتمال شکست شما خیلی زیاد است و اگر موفقیتی شانسی هم به دست بیاید احتمال شکست در ادامه کار در سالهای بعد باز هم زیاد است. پس همیشه بهتر است درباره طرح کسب و کار خود تحقیق و طرح نوشتاری داشته باشیم.

طرح کسب و کار شما برای فروشگاه خرده فروشی بهتر است شامل این موارد باشد:

  • جزئیات اجرایی: در مورد نحوه اداره فروشگاه به صورت خلاصه تحقیق کنید و نحوه آن برای خود بنویسید. نحوه خرید محصولات از عمده فروشها، انتخاب سبد کالاهای فروشگاه، ساعات کاری و مراحل سفارش محصولات، چیدمان در قفسه و اداره صندوق و غیره
  • نوع فروشگاه انتخاب کنید: آیا می‌خواهید اغلب موارد مورد نیاز روزانه را داشته باشید یا می‌خواهید گروه هدف کوچک‌تری با محصولات خاص داشته باشید
  • نوع مشتری‌ها: در مورد مشتری‌هایی که در آنجا قصد جذبشان دارید تحقیق کنید. مثلا در یک منطقه دانشجویی نیازها متفاوت از محله‌ای است که خانواده‌های مسن هستند
  • در مورد رقیبان تحقیق کنید: قطعا در این صنف در منطقه مورد نظر شما از اول رقیبانی دارید. شناخت در مورد آنها به شما کمک می‌کند طرح بهتری بریزید
  • طرح بازاریابی مخصوص خود: به دقت در مورد بازاریابی فروشگاه خود تحقیق کنید. مثلا محل مورد نظر شما ممکن است روبروی یک مدرسه باشد که بهترین طرح بازاریابی باید برای جذب دانش‌آموزان آن مدرسه می‌تواند باشد
  • طرح اجرایی: بهترین ساعت کاری برای فروشگاه خود انتخاب کنید و در مورد پرسنل مورد نیاز تصمیم بگیرید
  • طرح مالی: سرمایه اولیه مورد نیاز، سرمایه در گردش مورد نیاز، نحوه برگشت سرمایه در هنگام فروش و غیره را بررسی کنید

قبل از شروع به اندازه کافی در مورد طرح کسب و کار خود تحقیق کنید و هر چه دقیق‌تر این کار را انجام دهید احتمال موفقیت خود را بالا می‌برید

قدم دوم: تعیین میزان سرمایه اولیه و در گردش

در این مورد تا می‌توانید وسواس به خرج دهید. بی پولی یا کمبود پول برای یک کسب و کار فاجعه است. بخصوص در این صنف خرده فروشی مواد غذایی اگر در مورد هزینه‌های راه‌اندازی اولیه و هزینه‌های جاری برآورد درستی نداشته باشید، احتمالا به مشکل بر می‌خورید.

اینها هزینه‌هایی هستند که باید در نظر داشته باشید:

  • هزینه آماده‌سازی فروشگاه، تغییرات ضروری و هزینه‌های چند ماه اول تا به سود دهی برسید و غیره
  • هزینه ویترین و قفسه‌ها
  • هزینه سیستم فروش کامپیوتری و نرم‌افزاری
  • هزینه خرید کالا برای بار اول
  • هزینه اجاره و بیمه
  • هزینه‌های کسب مجوزهای قانونی
  • هزینه سیستم امنیتی

هزینه‌های جاری مثل آب و برق و تلفن و حقوق پرسنل را هم برای مدتی که فروشگاه به سود دهی نرسیده جزو هزینه‌های اولیه حساب کنید.

سرمایه در گردش میزان سرمایه‌ای است که برای تداوم فعالیت فروشگاه خرده فروشی خود نیاز دارید. شما مرتب باید از عمده‌فروش محصول بخرید و پول آن را پرداخت کنید. هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان را باید با آن پرداخت کنید. پس از مدتی که از شروع کسب و کار شما گذشت خطری که موفقیت فروشگاه شما را تهدید می‌کند این است که انظباط مالی را رعایت نکنید و این بخش از سرمایه در گردش که روز اول وارد کار کرده‌اید کم و ناکافی می‌شود. با توجه به روند تورمی که کشور ما دارد در این مورد باید دقت ویژه داشت که از سرمایه خرج خودمان نکنیم و فقط بخشی از سود را مجازیم برداشت کنیم و بخشی از سود هم باید به سرمایه در گردش یا ذخیره سرمایه اضافه شود.

قدم سوم: اخذ مجوزهای قانونی

در سالهای اخیر در مورد صدور مجوز کسب تسهیلات زیادی در نظر گرفته شده و بخش زیادی از فرآندها هم آنلاین شده است. اما بحث مهم این روزها مباحث مالیاتی است که باید به آن توجه داشت.

قدم چهارم: افتتاح حساب بانکی

حساب بانکی مربوط به فروشگاه خود باز کنید و حتما انضباط مالی را رعایت کنید و بین حسابهای شخصی و حساب مربوط به فروشگاه تمییز قائل شوید.

قدم چهارم: خرید تجهیزات مورد نیاز

شما به تجهیزات زیادی برای شروع کار نیاز دارید. برای مثال:

  • قفسه‌ها
  • یخچال و فریزر
  • دستگاه‌های بسته بندی
  • صندوق فروش و سیستم کامپیوتری

قدم پنجم: یک سیستم فروش کامپیوتری یاد بگیرید

این روزها سیستم فروش سنتی با چرتکه و ماشین حساب اگر هم ممکن باشد بسیار مشکل است. یک سیستم فروش کامپیوتری به شما کمک می‌کند که فروش خود را راحت ثبت کنید و بعدا در کارهای حسابداری و انبارداری و غیره بسیار به کار شما خواهد آمد.

پس حتما یک سیستم فروش کامپیوتری برای فروشگاه خود انتخاب و آموزشهای لازم برای خود و پرسنل داشته باشید.

قدم ششم: برای شروع کار فروشگاه خود تبلیغ کنید

قبل از شروع کار روی تبلیغ کسب و کار جدید خود سرمایه گذاری کنید

قدم هفتم: فروشگاه خود را افتتاح کنید

پس از طی کردن همه مراحل آماده‌سازی وقتش است که فروشگاه خود افتتاح و فروش خود شروع کنید.

بخش دوم: تداوم موفقیت فروشگاه

پس از اینکه فروشگاه خرده فروشی خود افتتاح کردید و پس از مدتی فروشگاه به سوددهی رسید باید برای تداوم موفقیت آن همیشه آمادگی و نگرانی داشته باشید.

در ادامه مواردی که کمک می‌کنند موفقیت یک فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی ادامه پیدا کند ذکر می‌شود.

نظم کاری

نظم کاری برای تداوم موفقیت هر کسب و کاری مهم است ولی در مورد یک فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی که روزانه با مشتریانش در تماس است بسیار مهم‌تر است. در صنفهای دیگر مشتری ممکن ماهی یا سالی یکبار به آن فروشگاه سر بزند ولی مشتریان یک فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی و بهداشتی روزانه با آن سروکار دارند.

نظم کاری شامل موارد زیر می‌شود:

  • ساعات کار فروشگاه و روزهای کاری آن مشخص و در دید مشتریان قرار دهید و تمام تلاش خود را به کار ببرید تا آن را دقیق اجرا کنید
  • برنامه منظم بررسی موجودی محصولات و سفارش محصولاتی که به آستانه سفارش رسیده‌اند برای اطمینان از موجود بودن مداوم مواد غذایی و بهداشتی مورد نیاز مشتریان
  • برنامه منظم روزانه چیدمان قفسه‌ها بطوری که همیشه قفسه‌ها، ویترین‌ها و فریزرها پر باشند و خالی و نامنظم به نظر نرسند و همچنین قرار دادن محصولات با تاریخ قدیمی‌تر در جلو و تاریخ جدیدتر در عقب
  • برنامه منظم بهداشتی و تمیز کردن فروشگاه

انضباط مالی

انضباط مالی برای تداوم موفقیت فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی و بهداشتی حیاتی است.

حساب شخصی باید از حساب مغازه جدا باشد و از حساب فروشگاه برای مصارف شخصی برداشت نکرد. تنها در صورت محاسبه سود بخشی از آن را می‌توان به حساب شخصی منتقل کرد و صرف هزینه‌های روزمره کرد.

برای خرید روزانه خود حتما حساب داشته باشید و ترجیحا مانند سایر مشتریان نقدی یا از حساب شخصی پرداخت کنید.

حساب حساب است کاکا برادر کاملا صحیح است. در مقابل اقوام، دوستان و آشنایان رودربایستی نداشته باشید و اگر در شخصیت شما نیست بهتر است تغییر شغل بدهید.

اهمیت حسابداری

یک برنامه حسابداری فروشگاهی به شما کمک می‌کند وضعیت فروش روزانه، حسابهای بانکی، موجودی انبار و حساب طلب و بدهی خود را به راحتی در دسترس داشته باشید.

Sign in to leave a comment